karlstad

hemma.

väldigt skönt att vara just hemma. faktiskt. mamma och pappa är på jobbet under dagarna och sen käkar vi tillsammans på kvällarna. mamma gjorde en to do list till mig igår, haha. Jag har faktiskt betat av ca hälften redan. STOLT.

är det något mer i sverige som fungerar lika bra som SJ så är det ju försäkringskassan.
s u c k.

Men nu börjar våren titta fram och jag känner mig faktiskt fortfarande lite brun, och bättrade även på den brännan tidigare idag när jag och elin tog en tripp till solariet. och innan det så bjöd hon mig på väääärldens i särklass godaste frukost. Hemmabakade scones med smör och getost på. kaffe. äpple, mango och banan. töligt nöjd var jag efteråt. elin du är en pärla.

Så nu är jag hemma, efter att ha köpt en bikini på stan och födelsedagspresent till jennifer. jag köper sällan presenter till vänner, ogillar det skarpt. Gillar isåfall hellre att bjuda på bio, middag, fika eller en flaska vin att dela på. vet inte riktigt varför jag är funtad så, men så är det. Jennifers present var oerhört spontan och hon kommer inte få öppna den förän jag befinner mig lååååångt bortaaa (okej, i london).

Jag kollade på skatteetaten på internet och loggade in på min användare och skummade igenom min selvangivelse (varför låter förresten selvangivelse typ som om jag skulle ge mig själv till polisen?)
Anyway, det är a l l t i d lika kul att få pengar som man inte räknat med! det är som en härlig bonus där på sommaren. wiiiiiiiiiie.

Förutom att beta av min to do lista och ränna omkring på stan så kollar jag lite smått på stylisterna på kanal5 play - och HAHA. kul att fyra jurymedlemmar står där och bedömmer och har åsikter om ditten och datten. "Det handlar alltid om att tänka faaashion, tänka mode och alltid sälja sin idé" Men kära lilla vän, när var det faaashion senast att vara orange i ansiktet och vit på armarna? snygg jurytjej. (not)

grövelsjön

vilken jävla resa. jag gick upp halv åtta i lördags i Laos, bussen från vang vieng till flygplatsen var 5 timmar lång - väntetid på flygplatsen - flyg till bangkok - väntetid i 5,6 timmar - flyg 4,5 timme till kina - väntetid i kina 7 timmar - flyg till arlanda ca 10 timmar - buss in till centralen - hitta t-bana till vällingby - sova hos mormor. Upp halv nio dagen därpå, ta sig in till centralen och hoppa på SJtåget till borlänge (för att byta tåg där till mora, sen buss från mora till grövelsjön) Men nej, självklart inte. Tåget är försenat redan från start och jag missar såklart tåg nummer två i borlänge (det skulle vänta in oss, men åkte såklart ändå). Så vi får ta lokalbuss från borlänge till falun, byta buss i falun till mora. När jag (eller ja, vi har blivit ett litet cp-gäng då) väl kommer fram till mora har ju bussen till grövelsjön redan gått. YEY! SJ beställer in taxi som ursäkt, 3 timmar upp till grövelsjön. I taxin tycker taxi chauffören att jag skulle sitta fram "för att jag ska ju av sist"... (okej?) Men sen kom ju den riktiga anledningen - han ville prata av sig. Så i tre timmar sitter anna hilmertz och lyssnar till Leif thorstens livhistoria, och den är inte rolig vill jag lova.. "ja och min son, som är femton år, han vägrar gå till skolan, han har 90 procent frånvaro HAHAHAHA, så det är psykolog och allt möjligt inkopplat. Det finns ju "normala kids" och det finns särbarn, och sen finns det även särbegåvade barn som är smartare än alla andra. Min son är ett särbegåvat barn."
MEN INTRESSESMURFEN HAR LIKSOM PROMENERAT HÄRIFRÅN FÖR LÄNGE SEN...

det komiska med det hela är att jag har rest från ett u-land på andra sidan av jorden till sverige för att ta mig upp till vinterstugan. vart på vägen fuckar det sig? Inte i Laos, inte. utan i sverige. M e d fucking jävla SJ såklart !

Men - nu är jag hemma i allafall, och jag börjar lära mig att på mammas dator finns faktiskt tangenterna Å, Ä och till och med ö !
Jag har duschat och känt mig riktigt ren (vilket jag inte gjort på tre månader). Jag har ätit mammas goda mat, druckit sveriges goda kaffe, åkt längdskidor i spåret här utanför stugan. Jag har v a r v a t ner. jag har bajsat normala korvar. Jag har sett på bourne identity med mamma och pappa (fått förklara filmen för mamma). Jag har sett på bourne supremacy med mamma och pappa (fått förklara även den). Imorgon åker vi hem till karlstad och vi har redan bokat in oss klockan nio på kvällen framför tv:n då de visar bourne ultimatum på kanal 6.

En vecka i karlstad ungefär har jag tänkt mig, innan jag hinner shoppa upp alla mina restrerande pengar. Sen blir det london, i början av april. som turist eller arbetssökande - de vette fan. men jag har ändå inget för mig nu på våren så varför inte.

Nej, nu ska jag koka mig en kopp kaffe och sätta mig framför tv:n med mami och papi innan det blir spagetti och köttfärsås tillsammans med skavlan. HADE.

hej hej

Det har blir antagligen mitt sista inlagg pa den har resan. Efter bali drog jag o linnea till phuket, dar hon motte upp sin familj och jag akte vidare till bangkok for att mota upp maria, hennes pojkvan anton och hennes kompisar vera o fia. Vi tog oss dagen efter, alltsa 15 mars, med buss till laos. javlar vilken resa. vad var den pa - 15 timmar?  passkontroll hit och dit, hehe. Men nu ar vi har i alla fall och det ar svinkallt ! jag skojjar inte. gar med tights och linnebyxor utanpa det, linne kofta och varjacka, sjal, converse. och fryser fortfarande. Forhoppningsvis far vi lite varmare vader och sol nagon dag innan jag drar mig tillbaka till bangkok for att flyga hemat natten till den 21 mars. Vi vill ju prova pa tubingen! Maria o/c stannar nog kvar i laos lite langre an jag innan de drar vidare till vietnam och kambodja.
Sjalv aker jag till sthm, sover over hos mormor en natt och tar dagen darpa buss&tag till grovelsjonstugan och mamma o pappa. Kanner att jag behover komma hem. Vill aka lite skidor och ata mammas mat. Vi ar i stugan tills 27.e da vi drar oss tillbaka till kd. Da galler det for mig att packa om igen. for att aka till london. som det ser ut nu. Hade ju planerat att aka direkt dit efter den har resan, men har kommit pa mig sjalv att inte ha nagra passande klader, ingen dator, min fungerande mobil.. Vill hem och ladda batterierna forst. Sen bar det av. Kanske runt forsta april, sa blir forhoppningsvis bara hemma i nagra dagar i karlstad. Da ses vi, ni som ar dar. Puss.

mye bedre

jao, nu har jag kanske en lite mer positiv uppdatering an forra, kande mig lite sarkastig dar och skyller pa att mitt energiintag den dagen var lag.
Nu forstar jag varfor bali ar "kant". Vilken jalva kultur. och vilken fin o, om man tar sig tid att se.
Jag och lelle tog oss till Ubud efter Gilli islands och flirta till oss en bil med chauffor som skulle kora oss runt on hela nasta dag. Vi sag risterasser, balidans, hur de gor smycken, och alla trafrigurer, kaffe plantage, tempel, vulkan, monkey forest m.m. Det var vi med alla femtioplusare och nagra 25ariga par. that's it. Efter turen korde han oss till Sanur dar vi overnattade en dag och lag pa beachen den andra, ocksa valdigt mycket aldre folk och valdigt lugn stamning, vilket passade oss utmarkt eftersom vi nu ar tillbaka i kuta. Vi planerar nu framover att ta lite dagsturer runt omkring, och fira min fodelsedag pa spa, kanske vaga oss pa surfningen lite och sola,festa,sola. Vi var pa kuta beach idag - MYCKET RENARE! har helt enkelt fatt en battre bild av kuta an innan.
Har massa kort fran dagsturen men har inte lagt in bilderna an, forutom en fran raftingen. jag ar hon med rott ansikte (nyfodd). (ganska dalig bild for det var ett foto de tog som holl i raftingen och vi kopte bara ett, sa det har ar inscannat)

fragade forresten var chauffor "A lot of you people smoke here. you don't believe in cancer?" Han skrattade at mig. jag kom pa att fragan var lite konstigt formulerad efterat. ehe. Hans svar var: Det ar tradition.
Vad hande med dans kring midsommarstangen tankte jag, men sa inget.

bali bali

inte skrivit pa lange ju kom jag pa! Bast jag kladdar lite..
Nu ar vi som sagt pa bali och har vart har sen mandags, forsta intrycket ar ungefar svennebanan. Var forsta destination var kuta och jajamen, bye sunny beach du har blivit utbytt !
Ar man snubbe, 23 plus, gillar smaflickor och wienerbrod sa ar det kanonstalle. Kuta, the place people loves to love and loves to hate. b o k s t a v l i g t talat ja. Dra hit med killganget och kor en ayanapa fast fem ar aldre sa visst skitkul, men njaaaa. jag kande mig jattegammal med min stieg larsson bok och watermelonjuice (utan vodka, omg).
Haha, men partylivet var inget att klaga pa! Men den fina stranden som ligger precis vid kutas poppies 1 och poppies 2 (dar alla bor, alla affarer och utestallen) dar folk drar o surfar innan de super var hur vidrig som helst. Manga locals gar och plockar skrap som fan for det var lortigt overallt. Har hort att den daremot ar valdigt fin i juni, juli. Vi tog en tur till ett vattenfall och provade water rafting, aawesome!! Man blev kanonblot men de vare fan vart!

Sen igar, lordag, var det silent day i bali. Alla ska stanna inne, man far inte vistas pa gatan. till och med flygplatsen ar avstangd den dagen. Det handlar nagonting om att de firar in det nya aret och stanger dorren till onda andar eller natt, sa alla stannar helt enkelt inne. Vi var inte sa sugna pa det forslaget sa vi drog ut till gili islands, valdigt fin o 2 timmar fran bali, dar de inte tror pa silent day. Dar festade vi en kvall, snorklade och badade vid stranden och gick pa cinema (the fighter). Den var helt ok. Christian bale raddade hela filmen. Massvis med svenskar overallt.

Och idag tog vi baten tillbaka till bali och akte vidare till Ubud, och harifran tankte vi ta en dagstur eller nagot och se risfalt, templena, monkeyforest och lite smatt o gott innan vi bestammer vart vi ska harnast.